25 januari 2010

Bilder från början

Skagit and Samish Flats, Washington, en dag i januari.

En timma norr om Seattle ligger hektar efter hektar av uppdämd odligsmark.

I väster, Olympic Mountains. De är lika fina som de ser ut.

Dessa trakter är givna för övervintrande snögäss.

Likaså för trumpetar- och tundrasvanar. Här förmodligen trumpetare med måsfåglar.

En stor flock kärrsnäppor uppehöll sig längs vägen.
Solen, bergen, vattnet och pilgrimsfalken där bakom på jordåkern cementerade idyllen.


Ytters samarbetsvilliga vänner.

Låg eftermiddagssol och vindstilla.

Den här sortens sparvar är jag inte van vid. Här en vitkronad, otroligt tjusig.
Sång- och gulkronad sparv ses också regelbundet i området så här års.

Pigg och rask krabat, rödkronad kungsfågel.

Fotografierna tog jag på en januariresa med Audubon Seattle, den lokala klubben. Det blev många korta stopp och några lite längre. En utmärkt resa på många sätt. Såklart är det svårt att ta in en plats eller varelses känsla och uttryck när man åker omkring i grupp på det sättet, men jag har små chanser att kunna komma till dessa ställen ensam. När våren är här ska jag dock försöka ta mig iväg lite längre.

Inga kommentarer: