17 februari 2010

Apus

Jag saknar tornseglarna väldigt.
Potentiellt finns här två seglare, Black och Vaux's swift, men ingen verkar likna tornseglaren från gamla världen. Jag vet ingenting om dem förutom att ingen av de två verkar häcka i närheten av människan. Väntan till Gotland eller kanske Ringvägen där hemma är lång.

På gården på Gotland brukar det häcka två, kanske tre, par. Två par under tegelpannorna på stora huset och nu i somras även ett i lillstugan, i starboet. Ett par grå flugsnappare hade också bo på lillstugan i stupröret. Jag vet inte hur det gick med häckningen för senare på sommaren var boet tomt och jag fick aldrig syn på några ungar. Vid inspektion fanns heller inga ägg kvarlämnade. Bofink hade bo sent på sommaren i en av de gamla almarna, kanske en andra häckning? Misstanke går åt att domherrar häckar i skogen bakom huset, eller någonstans i närheten, eftersom de syntes till och från under sommarhalvåret. Annars brukar de synas i någon av de lägre almarna under vintern.

Sädesärla i laduruinen, koltrast vid potatisåkern, trädpiplärka på okänd plats (i en hög en eller i tallarna på andra sidan vägen?), gulsparv inte på tomten vad jag vet, kaniner överallt. Sångarna har jag dålig koll på; jag minns någon art vid körsbärsträdet, men vilken?

De holkar jag satt upp på tomten verkade i fjol mindre bebodda än föregående år. Jag ska försöka bokföra tomthäckningarna bättre från och med nu, mitt minne verkar svika mig. Första året, kanske 07, var glädjen stor med två eller tre häckningar av halsbandsflugsnappare i dessa holkar. På våren samma år fanns även en gärdsmyg under stora husets takpanor, men vad jag vet blev det ingen häckning. Kanske stördes den av inkommande människo-, star- och seglarboende.

I fjol hade jag planer på att bygga fladdermusholkar, men det blev tyvärr inte av. Då de verkar ha minskat både på tomten och i landet är det i allra högsta grad att sätta fart - det gäller förresten alla. Likaså ska jag propagera för att de äldre håller igen lite med röjsågen och den där fåniga sittgräsklipparen, det börjar likna rena rama utrotningen av flora.

Inga kommentarer: